Du borde verkligen blogga

Alla frilansare bör ha en blogg. Blogginlägg av frilansfotograf Stefan Tell

Jag vet inte riktigt varför jag har blivit så fokuserad på att få flera att blogga? Kanske är det för att jag själv gillar det formatet. I början på min karriär som fotograf lärde jag mig otroligt mycket från andra fotografer som bloggade. Sen startade jag själv en blogg.

Det tar emot, jag vet. Först känns det fånigt, man vet kanske inte riktigt vad man ska skriva om, eller om någon ens kan vara det minsta intresserad av att läsa.

Sen börjar det anta någon slags form, jag insåg att det var vissa saker som var roligare att berätta om än andra. Och jag lärde mig massvis på vägen. Plus att det har blivit min absolut största källa till kontakter på nätet och chanser till jobb eller samarbeten.

En säljare dygnet runt

Som frilansare är det oftast som tiden är den trånga sektorn. Och kanske ekonomin ibland. De där två hänger ju ihop rätt hårt.

När man har fullt upp med jobb har man kanske inte tid att sälja, och när man har tid över kanske man blir stressad och vill försöka sälja in nya uppdrag?

Det fina med en blogg i alla sammanhang är att den bara tickar på. Till skillnad från aktiv försäljning där du kanske kontaktar kunder, blir det här en ständig magnet som lockar besökare till din domän. När inlägget väl är skrivet ligger det där och arbetar för dig, även när du sover.

Marknadsföring dygnet runt

Jag skulle kunna fortsätta på det här temat med att man skapar en kommunikationskanal som är öppen dygnet runt, men jag börjar nog avrunda här. Jag skulle såklart kunna tillägga att det är en chans för dig som frilansare att också bryta dig ut lite från den form som en portfolio eller tjänstebeskrivning har.

Du har säkert en hemsida där du presenterar dig och dina tjänster, men säkerligen är det lite mallartat och kanske inte så omfattande.

En vanlig hemsida brukar ha några få sidor, sidor som kanske är ganska kortfattade och inte så ordrika. Vad tror du Google tycker om det?

Du behöver fler ord

Istället för att skriva ner en massa argument för varför din verksamhet behöver en blogg tänkte jag fokusera på en enda sak. Orden.

Är du fotograf och har en portfolio som mest visar bilder får Google det svårt att hjälpa kunder att hitta dig. Det finns ju nästan inga ord. Och speciellt inga söktermer. Kanske på en rubrik, men sällan synonymer eller formuleringar.

Har du en blogg knuten till din portfolio kommer det nästan automatiskt att bli hundra gånger fler ord på rätt kort tid. Skriver du tio inlägg kommer du säkerligen ha utökat den totala storleken på hemsidan med flera hundra procent. Någon månad senare är den siffran säkert dubbelt så stor.

Visa vad du gör, hur och varför

Nu kommer vi till den delen av inlägget som känns lite skrytig, men jag kan nog inte räkna hur många gånger kunder hittat mig via min fotografblogg. Och sen refererar till något jobb jag har berättat om. Som är precis vad den nya kunden är ute efter.

Alla mina kunder kommer såklart inte för att jag har bloggat. De kanske inte ens vet att jag har en blogg. Men väldigt många.

Och de som har läst mina inlägg för att de är intresserade, blir samtidigt så otroligt mycket enklare att jobba med. De har ju redan koll på hur jag tänker och gör saker.

Ett bra uppdrag = tio inlägg

Den spontana reaktionen från de som ännu inte börjat blogga är ”vad ska jag skriva om?”. Och visst, det är inte så lätt.

Men inte speciellt svårt heller.

Börja med det uppdrag senaste året du tyckte blev bäst. Vad som är bäst får du bestämma.

Sen kan du bara utifrån det uppdrag skriva säkert tio inlägg.

  1. Såhär blev uppdraget (visa upp resultatet)
  2. Såhär genomförde jag uppdraget (behind the scenes etc)
  3. Såhär använde kunden min tjänst/produkt
  4. Såhär kom uppdraget till (be kunden berätta lite)
  5. Såhär tog jag betalt för uppdraget (transparens)
  6. Såhär bra blev resultatet av uppdraget (respons?)
  7. Det här har jag lärt mig av uppdraget (tips & trick)
  8. Misstag jag gjorde under uppdraget (ärlighet)
  9. Såhär har jag marknadsfört uppdraget (sociala medier)
  10. Du hittar säkert på en bra nummer 10

Öva på Frilanslivet.se?

Denna blogg startade jag med en huvudtanke, att få fler frilansare att dela med sig av sina tips, råd och erfarenheter. Den diaboliska baktanken var att den samtidigt kunde locka fler att prova på det här med att skriva blogginlägg. Kanske var det en positiv upplevelse som gör att några vill satsa på en egen blogg?

Fråga mig om hjälp

Jag funderar på att sätta ihop någon slags bloggskola för de som kan vara intresserade. Kanske någon workshop eller något på distans? Skulle det kunna vara något för dig?

Detta inlägg är egentligen en variant på det jag skrev till min egen blogg som porträttfotograf i Stockholm. Läs gärna Du! Borde! Blogga! för fler argument.

Till dess jag har utvecklat någon sådan får du gärna skriva en kommentar nedan eller maila mig på stefan@stefantell.se så kanske jag kan ge några råd.

3 kommentarer

  1. Hej Stefan!! Blir så sjukt inspirerad av ditt inlägg om att starta BLOGGA!!! Jag har tänkt på det i ca två veckor och nu fick jag precis den spark i baken jag behövde. Idag startar jag!! jag är intresserads v sökoptimering och undrar om du kan mer om det? Allt gott och ha en vansinnigt trevlig helg!! /En fotograf i uppstarten

    1. Roligt att höra, och grattis till beslutet.
      Det tar lite tid, men ger massor igen efter ett tag. Man får tänka långsiktigt helt enkelt.

      Apropå sökoptimering tänker jag mest att skriva på ett sätt så man använder ord och termer som folk kan tänkas vara vara intresserade av att söka. Utifrån det ämne jag redan valt dvs.

      Är man t ex som du fotograf riktad främst mot privatpersoner kan det vara en poäng att förklara hur saker går till när de ska anlita dig. Sök runt lite och se hur folk formulerar sina frågor och kanske främst vad deras vanligaste frågor är.

      Förr eller senare börjar du vara en resurs som andra kanske länkar till eller så gillar Google att du skriver om sånt och du hamnar högt upp. Svårare än så är det egentligen inte i grunden.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *